RSS

It was one of..

04 Oct

.. the main reason of the downfall of his business.

My eldest sister called me just now. A conversation went on something like this, Dik, I saw your old boss just now.”
“What? Really? Where?”
“Here in my office. He works with the XXX political party’s office now.”
“What did he doing there?”
“He came over to meet my boss.”

That particular old boss of mine was the owner of the first company that I worked for. Back at that time, year of 90s, he was considered as a big successful entrepreneur of the field at the area. A very successful one with the main office and 3 branches.

I started joining the company right after graduate on 2001. The business went really smooth, really well, as that company was the only Malay supplier to the government and non-government offices, banks, schools and public.

Tukar bahasa.

Bagi pendapat saya, tidak salah jika hendak berpolitik. Tapi jangan melibatkan perniagaan. Boleh melibatkan perniagaan jika di tempat itu didominasi oleh satu parti sahaja. Mentaliti sesetengah masyarakat kita pula, bila kita tidak sama parti, kita adalah bermusuh. Disebabkan itu syarikat mula kehilangan satu demi satu pelanggan.

Campur-campur bahasa.

Saya sendiri pernah buat deal dengan satu pihak. The deal is closed, but then my boss rejected it. The reason? They don’t share the same color. That was all.

Keretakan di dalam syarikat pula mula kelihatan bila the big boss didn’t want to listen to the workers. Seorang demi seorang pekerja meletak jawatan. Bermula dengan pekerja di hierarchy level atas. Kemudian pekerja bawah ditolak ke atas untuk mengganti pekerja yang pergi.

We don’t have the same level of qualifications and experiences, so macam mana nak buat kerja yang bukan dalam bidang kita kan? Saya pada masa itu mengetuai bahagian pendidikan, ditukar ke bahagian jualan. Eh, bukan ditukar, tapi ditambah tanggungjawab sebab saya masih pegang pendidikan. Sales, productivity and quality descending. Satu demi satu cawangan ditutup dengan alasan hendak kurangkan kos.

Hampir semua orang kuat dalam setiap cawangan berhenti, saya turut langkah mereka. 1 Ogos 2004 saya berhenti dengan alasan hendak sambung belajar. Selepas itu saya putus hubungan dengan boss lama.

Kali terakhir saya dengar semua cawangan dan main office juga ditutup. Boss lama makin aktif dalam bidang politik. Bosan dengan politik, dia cuba bidang pertanian.

Pendek kata dia tenggelam timbul di daerah itu. Muka dia pernah masuk suratkhabar dikehendaki oleh SPRM untuk membantu dalam siasatan. Itu sahaja yang saya tahu sehinggalah kakak saya telefon.

So, that was one of the main reason.

 
30 Comments

Posted by on 04/10/2013 in Categorized

 

30 responses to “It was one of..

  1. smbotak

    04/10/2013 at 1:56 am

    cerita ni sesuai kalau kita kaji balik 5 tahun akan datang, for the incoming GE14. kalau sekarang, orang buat tak peduli je. remember to repost this entry.

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 2:17 am

      another 5 years? tengok la kalau aku masih bernafaaas..

       
  2. ziemarziah

    04/10/2013 at 2:11 am

    see..sia2 je usaha selama ni tp hancur sekelip mata..hanya disebabkan oleh…………..(isi tempat kosong hehehe)

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 5:21 am

      oleh tuuut.. hahaha

       
  3. FAIRUS MAMAT

    04/10/2013 at 2:14 am

    BANYAK-BANYAK KESALAHAN BOLEHLAH TAHAN LAGI, TAPI JANGAN ADA KESALAHAN BERKAITA DENGAN RASUAH.. APABILA DITANGKAP DENGAN SPRM, MEMANG AMAT MEMALUKAN..

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 5:22 am

      bila melibatkan pihak berkuasa, orang akan terus chop kita jahat. walaupun sebenarnya kita hanya dipanggil untuk membantu siasatan.

       
  4. nizam.ariff

    04/10/2013 at 2:14 am

    hmm… politik duniawi itu busuk!
    itu pengajaran yang aku dapat.
    Politik duniawi = kuasa = nafsu = rasuah = dosa….

    tu sebab aku tak daftar mengundi pun…
    biarlah fatwa mengundi apa pun yang keluar, itu tetap ijma para ilmuan sahaja…
    dosa neraka, pahala syurga bukan boleh dibuat oleh fatwa itu

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 2:16 am

      wah. dasyat kau. aku ingat aku sorang aje yang dah tua tapi masih belum mengundi. ada lagi yang serupa ya. hmm.

       
  5. ZonAku

    04/10/2013 at 3:02 am

    hmmm.. kadang tu semacam bagus ja kaalu all is online, no face, no personal touch. what is quoted, is what u pay n get. as simple as that.

    at times, aku rs cam menyampah nk jd client/provider bila dibeza2kan ngan paras n gaya. aku treat org sama ja, so, i expect to receive the same… kecewa!

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 5:17 am

      kau cantik ke. kau tak cantik ke. paras dan gaya kau memang akan sentiasa mendapat treat yang berbeza. susah nak cari orang yang treat kita sama aje. diskriminasi tetap wujud di mana jua.

       
  6. Dee

    04/10/2013 at 3:11 am

    saya setuju bisnes tak boleh campur ngan politik..tp ada org politik yg berbisnes mmg bergantung harap pada politik..kerana politiklah dia dpt tender..kerana politiklah dia tetap monopoli..hatta buat kenduri kesyukuran alas meja catering pun tak boleh sama warna dgn pihak satu lagi..ye..saya pernah kerja dengan orang begitu…bisnes dia? taklah bangkrup tp tanda2 nak bangkrup tu dah ada..

    Alhamdulillah..saya pun dah berhenti kerja dari situ..mmg banyak masalah pun..pening2..hehehe..

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 5:14 am

      anything yang ada kena mengena dengan 1, saya kurang suka. kenapa tak ada satu pun perkara yang tanpa perlu ada 1. bila ada 1 tu kan, saya nak join pun dah tak minat.

      my friend punya bos, doing retail, kalau kawan-kawan separti dia datang, nak apa barang, ambil aje. free.

       
  7. sudipvssenduk

    04/10/2013 at 3:11 am

    politik itu kotor… itu pendapat peribadi saya

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 5:13 am

      saya pun kurang gemar politik.

       
  8. 4feet8

    04/10/2013 at 5:07 am

    aku cuba memahami jenis perniagaan yg ex boss kau jalankan. Malangnya tak dpt tangkap.. T_T Mungkin penjualan buku/majalah.

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 5:12 am

      nope. same principal, but different products.

       
  9. juliet

    04/10/2013 at 6:40 am

    bos saya bercakap pasal politik pung pang pung pang tapi tak mendaftar mengundi pun, hampeh sungguh 😀

     
    • t.a.t.a

      04/10/2013 at 6:42 am

      comel la bos kau tu Juliet. xde ke sesiapa nak pung pang pung pang kat dia pasal daftar mengundi?

       
  10. kniedaz

    04/10/2013 at 7:26 am

    saya pun tak gemar politik
    bagi saya politik memecahbelahkan rakyat
    huhu

     
    • t.a.t.a

      05/10/2013 at 12:58 am

      welcome to the club.

       
  11. elly

    04/10/2013 at 12:50 pm

    terasa i bila ko kategorikan bahasa2 itu

     
    • t.a.t.a

      05/10/2013 at 12:58 am

      secara jujurnya kan elly, memang itu niat aku. aku tak nak kau bosan bila baca entry aku. aku nak kau enjoy.

      kau marah aku ke?

       
  12. gadisBunga

    05/10/2013 at 1:34 am

    sekecil-kecil politik ofis juga boleh jadi punca kenapa orang berhenti kerja.

    saya adalah contohnya.

    pendek kata…politik mmg busuk.

     
    • t.a.t.a

      05/10/2013 at 4:08 am

      sebab politik juga hubungan keluarga boleh jadi renggang.

       
  13. sepa

    05/10/2013 at 3:44 am

    kekadang aku tertanya-tanya, politik ini sains ke art ke…?! sekiranya science, tentunya banyak assumption, sekiranya art, tentunya banyak abstrak…!

    mengundi mesti, bro.! biar apa pun kesukaan atau kebencian kita kepada pengamal politik ini.

    akhirnya, kekadang kita terfikir bahawa berpolitik adalah hampirsama dengan seorang pelukis, secantik manerpun lukisannya, biarpun hanya untuk menyampaikan sebuah gambar secara terus, akan ada yang berkata itu abstrak dan ada mesej yang tersembunyi. dan ada ketikanya, lukisannya tidakla menjadi sangat, seperti sebuah contengan sahaja, tetapi kemas, akan ada jugak yang kata lukisannya sungguh abstrak dan bervisi, padahal dirinya sendiri sudah hampir mau membuang lukisan itu dan membuang segalagala perkakasan melukisnnya, kerana bakatnya tidakla sehebat maner…!!!

    hubungan perniagaan dan pak menteri itu sukar dipisahkan bro…! kerana perniagaan sedemikan banyak pulangannya…!

    eh, tetiba syiok pulak komen kat blog ko bro…! hahaha

    salam bro…

     
    • t.a.t.a

      05/10/2013 at 4:04 am

      sepa, komen kau boleh dikategorikan sebagai art. terlalu abstrak, terlalu mendalam maksudnya. untuk bacaan orang biasa memang tak tercapai akal fikiran. untuk bacaan si pengkritik art, harus diulang baca berkali-kali baru la tercapai fahaman nya. untuk bacaan orang yang malas nak baca dan malas nak fikir, akan terus ke ruangan reply, dan reply sahaja, “well said bro. well said”.

      kesimpulan yang aku boleh knot kan di sini adalah, politik dan art hampir sama. ia bergantung kepada tahap pemikiran seseorang bagaimana mahu menyokong dan bagaimana mahu mentafsirkan pandangannya terhadap politik itu.

      betul. aku tak nafikan yang perniagaan dan menteri mempunyai hubungan yang parallel. dua nouns ini memerlukan satu sama lain. hatta, jualan kerepek juga diperlukan ketika proses memancing undi, untuk dijadikan santapan.

      aku sambut salam kau, sepa.

       
  14. murni alfathunnisa

    06/10/2013 at 3:11 am

    politics dont go well with business..sebaiknya dont mix up. act wisely..like my boss did. kitorang yg staff ni pun tak dapat nak hidu..dia ni pangkah apa ek…haha…mana2 org kuat parti datang mintak donation…this and that..dia bagi je ikut kemampuan. nak mintak favour pun tolong je ikut kemampuan. tapi…tak taksub. dua2 belah jaga…

     
    • t.a.t.a

      08/10/2013 at 12:48 am

      sama macam bos aku yang sekarang ni. people couldn’t tell which party he belongs to. and when people ask why he do not pick a party, he just said, “kalau saya pilih parti A, cikgu saya yang parti B mesti tak nak datang office saya. macam tu juga sebaliknya.”

      he chose well by not picking a party.

       
  15. Sam Banjamin

    07/10/2013 at 3:00 pm

    politik bukan ke ade di mana-mana sektor pekerjaan? maksud aku politik di tempat kerja la… tu yg buat kerja jadi sucks tu… masing2 nak kipas sana kipas sini… tikam belakang, hatta kawan sendiri… i hate politic like this…

     
    • t.a.t.a

      08/10/2013 at 12:50 am

      politik memang ada di mana sahaja. terpulang pada kita, nak involve atau tidak. ye, siapa yang suka politik macam ni? rasanya boleh dibilang dengan jari la banyaknya.

       

Want to say something?

 
