RSS

Kenangan dulu. (02)

09 Oct

AMARAN: KARANGAN PANJANG, SEDIKIT GAMBAR. KALAU MALAS NAK BACA, JUMP TO COMMENT PART, TAPI PLEASE JANGAN ULANG KOMEN ORANG LAIN. KALAU MALAS JUGAK, DEN TAK TAU NAK CAKAP APO LAIE.

 

Itu hari borak dengan Nizam.Ariff, muncul cerita jatuh basikal. Tadi borak dengan 4feet8, muncul pula cerita ini.

Masa kecil dulu saya banyak main dengan abang saya. Saya ada 4 orang kakak dan seorang abang. Ya, saya bongsu. (Orang kata kalau nak cari pasangan, seeloknya yang bongsu pasang dengan yang sulung. Betul ke?) Walaupun dia seorang sahaja lelaki, tapi perangai dan perwatakan saya banyak ikut dia.

Masa saya kecil dulu, family selalu beli kayu pokok getah yang dah siap potong. Sekali beli satu lori. Longgok depan rumah. Saya, abang dengan jiran-jiran pakat kumpul ramai-ramai. Kami kumpil getah-getah yang dah kering tu. Kumpul sikit-sikit, sampai jadi banyak. Bila dah banyak, kami kumpul dan bentukkan ia jadi bola.

Bila dah jadi bola besar penumbuk orang dewasa, kami buat la main. Sepak ke. Baling-baling ke. Rondes ke. Tapi memang best la sebab ia kan getah, ia akan melantun balik.

Saya ingat lagi masa tu bulan puasa, tapi tak ingat saya darjah berapa. Semalam nya baru hari pertama saya puasa penuh. Pada hari kejadian tu saya sedang bercakap dengan angah saya. Alang saya tengah kemas rumah. Kakak saya ke 4, abang dengan jiran-jiran yang lain tengah main bola getah itu.

Saya cakap dengan angah, saya nak minum. Dia kata pergi la minum. Wah, dah dapat green light dari ustazah garang! Hehehe. Saya kata, tak pe la. Nanti la dulu.

Masa tu saya tengah berdiri di tepi longkang. Angah saya tengah menggoreng rempeyek. Tiba-tiba saya nampak bola getah tadi tu meleret masuk ke longkang. Saya pun dengan segera kejar bola tu. Bila ia dah berhenti, saya tunduk dan capai.

Masa saya nak tunduk tu, saya perasan ada sebatang kayu jatuh. Saya abaikan dan terus tunduk. Dah ambil bola tu saya pun tegakkan badan semula. Tiba-tiba saya rasa paha saya sakit. Kenapa pulak sakit? Bila saya selak seluar, nampak la garisan sepanjang 2 inci di paha kanan saya. Warna putih!

Nak tahu apa benda kayu yang jatuh tu?

Korang tahu tak tin biskut zaman dulu? Sekarang pun masih ada lagi. Ini contoh tin itu.

DSC05043

Sumber: Google.

Tin itu digunting menyenget jadi bentuk 3 segi, lepas tu dipakukan kayu menegak untuk dijadikan penyodok sampah. Dapat bayangkan bentuk nya?

Kalau dapat, bagus!

Oh ya jangan lupa untuk bayangkan juga yang tin itu digunting. DIGUNTING! So faham-faham la kalau tin digunting macam mana jadi nya kan? Bak kata Jawanya, menggerupis. Melayunya saya tak tahu apa nama nya.

Batang kayu yang jatuh tadi tu adalah batang penyodok sampah. Kulit saya warna putih sebab disiat dek tin yang menggerupis itu.

Warna putih sebab darah belum keluar. Angah saya dah lemah semangat. Alang saya pun lemah semangat. Kiranya semua yang ada di situ semuanya lemah semangat. Masing-masing terberhenti bermain. Terberhenti buat kerja.

Saya nak menangis tapi air mata tak keluar. Terus dan dan jugak Angah saya suruh saya minum. Alang saya suapkan saya makan. Saya ingat lagi, nasi putih dengan ayam masak kicap. Orang puasa suap makan orang tak puasa. Hahaha.

Sebab tu orang-orang tua cakap:

1. Jangan main di luar rumah waktu tengah-tengah hari. Ditakuti kes macam ni berlaku. Tak pun sebab takut kena sorok dengan cepet. Korang tahu apa itu cepet? Kalau tahu sila kongsi maklumat dengan saya ya.

2. Kalau kata nak buat sesuatu, jangan bertangguh. Lagi-lagi kalau bab makan dan minum ini. Takut kempunan.

 

Moral of the story: Dengar la cakap orang yang lebih tua dari kita ya.

 

 

 
27 Comments

Posted by on 09/10/2013 in Categorized

 

27 responses to “Kenangan dulu. (02)

  1. T3PCute

    09/10/2013 at 4:43 am

    Masa kecik2 kalau tak tahan pose ok jek hehehe.. dah besar pjg nie kalau tak tahan pose mau kena perli (kecuali time mmg xleh pose) 😉

     
    • t.a.t.a

      09/10/2013 at 5:46 am

      dah besar panjang kalau tak tahan pose, diam² aje.

       
  2. ishy77

    09/10/2013 at 4:45 am

    hurmm..dr td aku bertgguh2 nk komen :p

     
    • t.a.t.a

      09/10/2013 at 5:51 am

      itu aje komen kau Miss Jack?

       
  3. ZonAku

    09/10/2013 at 5:17 am

    jap…. x paham citer ni. pesal diorg x gtau mak ayah?or minta tlg kat kakak no 4 n abang?
    paling moskel, pesal diorg kasik makan????

     
    • t.a.t.a

      09/10/2013 at 5:50 am

      dengar cakap orang tua tu, bila angah aku dah bagi green light makan, pi la makan. jangan tangguh lagi. kan dah kena.

       
  4. 4feet8

    09/10/2013 at 5:37 am

    “Masa saya nak tunduk tu, saya perasan ada sebatang kayu jatuh. Saya abaikan dan terus tunduk. Dah ambil bola tu saya pun tegakkan badan semula. Tiba-tiba saya rasa paha saya sakit. Kenapa pulak sakit? Bila saya selak seluar, nampak la garisan sepanjang 2 inci di paha kanan saya. ”

    aku tak dapat imagine mcmana cara kau tunduk. maksudnya, kayu tu jatuh dan keadaan tin tu sebelah kau..? aku tau tin tu sambung ke kayu sbb kt kmpung aku buat penyodok sampah cmtu jg. tapi still tak dpt bayangkan cmne peha kau terkena tin tu..

     
    • t.a.t.a

      09/10/2013 at 5:49 am

      masa aku tunduk tu tangan aku ada pegang pada dinding sebelah tu. aku rasa kayu tu jatuh masa aku tunduk. aku tertolak sekali kot kayu tu. macam mana kena kat paha aku? aku pun tak perasan.

       
  5. azieazah

    09/10/2013 at 6:00 am

    Ohh dok bayang penyodok sampah tu ketuk tang kepala. Tang paha peginya ya? Ohhh sebab masa tu awak kecik lagi kan? So masih rendah? hehehehe sori tergelak pulak!

    Tak nak tunjuk parut tu ker?

     
    • t.a.t.a

      09/10/2013 at 6:26 am

      wah wah wah. permintaannya. terharu saya kak.

       
  6. azieazah

    09/10/2013 at 6:01 am

    Yeahh moral: dengar cakap akak ko ni, akak lagi tua dari ko! hahahaha

     
    • t.a.t.a

      09/10/2013 at 6:26 am

      walaupun akak lebih tua dari saya, tang permintaan kat atas tu tak dapat lah saya nak dengar cakap akak ye. hehe

       
  7. nang

    09/10/2013 at 7:23 am

    bila baca cerita ni pun rasa lemah semangat…sebab dulu ada adik yg kena paku berkarat yang bengkok ,tertusuk dalam kaki sedalam-dalamnya… kitorang tengok pun rasa nak menangis…huhu , takut sangat..n siapa tak sayang adik ? 😀

     
    • t.a.t.a

      09/10/2013 at 8:22 am

      oh my paku karat pulak tu. sekarang ni dia okay tak seroja?

       
      • nang

        10/10/2013 at 5:07 pm

        sekarang walafiat je budak tu , dia kena masa kecik…skrg dah besar panjang dah budak tu…hehe

         
      • t.a.t.a

        14/10/2013 at 10:01 am

        alhamdulillah. bahaya sangat tau paku karat tu. boleh kancing gigi.

         
  8. murni alfathunnisa

    09/10/2013 at 8:09 am

    ok..ngeri dan nyeri dalam masa yg sama. eh betul ke bahasa i ni…erk.
    cepet tu apa? agakkan je…antu air ek..?haha..komen kelaut dah.

     
    • t.a.t.a

      09/10/2013 at 8:21 am

      nyeri? tak pernah dengar pun word tu? hahaha

      cepet tu hantu yang tinggi dan besar. kitorang selalu cakap, “Kalau keluar waktu tengah hari, nanti kena sorok bawah tetek cepet.”

       
  9. kniedaz

    09/10/2013 at 12:57 pm

    wah…sakit wooo…

     
    • t.a.t.a

      14/10/2013 at 9:54 am

      bila ingat balik memang ngeri.

       
  10. Sylarius Yusof

    10/10/2013 at 2:53 am

    Peh, pedih tu. Habis tu, entah macam mana lah kalau terkena air? Meraung kot? Huhu. Biasalah, nakal time bebudak. Kadang, time bebudak ni, selagi tak terkena, selagi tu tak reti nak serik. hehe

     
    • t.a.t.a

      14/10/2013 at 10:00 am

      meraung la apa lagi. bebudak sekarang ni pun aku ajar depa supaya rasa dulu sakit tu baru tahu apa dia sakit. kalau kita cakap aje, depa tak alami sendiri, depa tak tahu maksud sakit tu apa.

       
  11. elly

    10/10/2013 at 5:08 am

    amboi noty budak nih rupanya…….ada parut lagi tak? kalau ada mau kurang duit hantaran ko kihkihkih

     
    • elly

      11/10/2013 at 5:39 am

      eh chop, aku selalu wat bekas sampah tu pakai tin minyak bukan tin biskut tau

       
      • t.a.t.a

        14/10/2013 at 10:01 am

        hahaha. sama la. aku tersilap tulis. tin minyak sebenarnya. tin biskut masih guna pakai berulang kali.

        alaa.. jangan la cakap kat orang yang datang meminang tu. buat diam sudah. hahaha

         
      • elly

        17/10/2013 at 4:57 am

        pelik gak aku kalau guna tin biskut, sebab kalau tin biskut jenuh wei nak potong sebab tin dia tebal wakakakkakakakakkakakaka bluwekkkkkkkkkkkkkkkkkkk

         
      • t.a.t.a

        17/10/2013 at 5:02 am

        tebal satu hal. kan lagi tin biskut ada ruang jernih yang macam cermin tu kan? so kalau potong setengah mesti macam kureng aje jadi nya penyodok sampah tu.

        kuang asam kau muntah kan aku. huhu.

         

Want to say something?

 
