RSS

Disarateh.

09 Feb

Sebut: Di. Sa. Ra. Teh.

Maksudnya (lebih kurang lah): Diubatkan menggunakan cara traditional.

 

Ini semua bermula bila Budak Gundut tak nak pergi sekolah. Ada aje alasan nya. Abang mengantuk lah. Abang nak tidur lah. Abang demam lah. Abang nak teman nenek lah.

Minggu pertama dan kedua masih okay. Minggu ketiga, perangai mengada-ngadanya makin mencabar kesabaran.

Kakak saya cadang nak minta sesiapa buatkan ubat, supaya Budak Gundut tu nak pergi sekolah tanpa dipaksa.

Bila timbul isu itu, emak saya pun buka la cerita. Masa saya darjah 1 dulu saya pun berperangai yang sama. Tak nak sekolah. Kalau sekolah pun nak emak saya tunggu. Kelakar seh bila ingat balik :).

3 eggs

Ini telur Abang Gugel.

 

Rupa-rupanya saya pun menjadi mangsa juga tau! Terkejut saya.

Tiga biji telur rebus yang dah emak ‘ubatkan’ bagi saya makan.

Saya makan ke mak?

Ye makan. Bila dah habis tanya mak, “Ada lagi tak mak?”

 

Hahahaha.

Seriyes. Saya tak ingat langsung pasal tu. Kakak saya pun baru tahu. 🙂 Tapi Alhamdulillah lah menjadi. Sebab lepas tu saya hendak aje pergi sekolah. Siap tak yah tunggu lagi dah.

Saya tak pernah masuk tadika, terus masuk darjah 1. Jadi saya tak pernah ada pengalaman, tu yang asyik minta tunggu aje. Kiranya baru first time berpisah. Memang la sedih kan? Anak bongsu lagi pun.

Saya memang ingat yang saya asyik minta tunggu aje, tapi saya tak ingat macam mana saya boleh nak ke sekolah tanpa ada yang tunggu.

Hmm.. patut la. Emak dah ubatkan saya.

 

Korang pernah kena macam tu jugak tak?

 

 
49 Comments

Posted by on 09/02/2014 in Categorized

 

49 responses to “Disarateh.

  1. 4feet8

    09/02/2014 at 2:57 pm

    kenangan aku darjah 1..?
    lepas je masuk kelas, mak ayah semua berdiri luar kelas. Mak dan arwah aku tgk dari tingkap. Aku siap suruh mereka balik lagi masa first day.. bhahaha.. berlagak betei diri sendiri..

     
    • 4feet8

      09/02/2014 at 2:57 pm

      #arwah ayah aku

       
    • t.a.t.a

      09/02/2014 at 3:14 pm

      Ha. Kau sama macam kakak aku. Dia tu memang jenis yang baik sangat tau. Emak aku hantar sekolah dia suruh mak aku balik. Tak nanges pun.

      Aku pulak masa duduk asrama form 1, bila dah punggah semua barang, tak sabar-sabar suruh family aku balik. Konon boleh handle semua. Bila masuk minggu ke 2, homesick giler aa. Smp demam-demam. Hahaha.

       
  2. Cik Nur

    09/02/2014 at 3:07 pm

    kalau cerita bab kenangan..malu kot…sbb nur jenis riau2 kat sekolah sbb nak balik…xnak sekolah..huhuhu

    sanggup balik kena rotan, asalkan dapat balik…hehehe

     
    • t.a.t.a

      09/02/2014 at 3:15 pm

      Woh. Dasyat. Dah tu kena rotan tak?

       
      • Cik Nur

        09/02/2014 at 6:13 pm

        mestilah kena…
        hahahah

         
  3. Seorang Blogger

    09/02/2014 at 3:38 pm

    dah buat ke telur untuk Abang Gundut tu?

     
    • t.a.t.a

      09/02/2014 at 3:39 pm

      belum kak.

       
  4. BUNDA

    09/02/2014 at 3:41 pm

    bunda plk anak masuk darjah satu tak apa2…bunda pulak bergenang air mata nak tinggalkan anak…huhu..

     
    • t.a.t.a

      09/02/2014 at 3:45 pm

      Rasa macam tak percaya yang anak dah besar kan? Boleh ke bawak diri dia ni. hahaha. Perkara yang sama saya rasa bila Si Gundut masuk pasti. Eh dah besar dah budak ni. Ingat lagi masa baru smp dari hospital, kocik yo. Tapi menangis tak ingat dunia. Hahaha.

       
  5. Petak Bunga

    09/02/2014 at 4:53 pm

    penyakit keturunan..tu payah nk ubt..turun temurung

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 9:59 am

      eh? keturunan eh?

       
  6. Amanina

    09/02/2014 at 5:23 pm

    tak pernah pun kena ubat ke skolah.. hehe
    nk mak selalu dtg hantar maknan time rehat je.

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 9:59 am

      rumah dekat ke hantar makan masa lunch?

       
  7. azieazah

    09/02/2014 at 8:50 pm

    Kak Azie musykil satu bab jer. Awak tak ke tadika? Jarang dah orang tak hantar anak ke pra-sekolah. Mungkin jauh dari rumah or belajar dgn emak di rumah?
    Tapi kagum la juga lepas pekena telur rebus 3 biji terus rajin. Hehehe unik kan cara tu..

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:01 am

      Kak, orang sekarang yang jarang dah tak hantar anak ke pra-sek. Saya anak bukan zaman sekarang. Zaman dahulu kala. Adik beradik saya tak de sorang pun yang tadika. Mungkin masa tu kami tak berduit nak ke tadika, atau pun masa tu tiada keperluan untuk ke tadika.

       
  8. smbotak

    09/02/2014 at 8:52 pm

    Aku steady, sejak tadika lagi. Biasa la, kecik2 dah pandai control macho…

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:01 am

      aku imagine kau control macho masa tadika. hahaha.

       
  9. chot

    09/02/2014 at 10:33 pm

    oh, jadi dah dapat kenal pasti perangai “pemakan” tu ikut makcik dia yg sorang ni. hohoh
    kecik tadika dulu abah kena tunggu jugak sebab selalu jadi mangsa buli dengan sorang mamat suka tarik rambut ekor kuda. tau la suka kat aku tapi tayah la main tarik rambut. takpasal2 abah kena jadi jaga tepi pagar. Kecik dulu manjer betul… anak bongsu tak jadi la katakan..heheheh

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:02 am

      Apa jadi dengan budak tu sekarang? Contact lagi tak? Hehehehe.

      Oit. Pandai je kata ikut perangai aku. Telur pun aku jarang makan tau. Lagi-lagi telur rebus. Kalau makan pun tang kuning aku buang. Tak sedap.

       
  10. Pembunuh Tanpa Bayang

    09/02/2014 at 10:54 pm

    x pernah ada masalah dengan sekolah…
    tapi tengok kawan-kawan yang menangis bila di tinggalkan,senyum sendiri.

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:03 am

      Untung la kau. Jeles aku dengan orang macam tu.

       
  11. Bin Mamat

    10/02/2014 at 12:40 am

    Anak sulong saya sekarang tadika juga. Kadang-kadang senang ke sekolah, kadang-kadang susah juga. Dengan mamanya memang selalu kena ‘main’ tapi kalau dengan saya memang tak dapatlah..

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:04 am

      Mama nya lembut tu yang mudah tu. Kalau saya yang hantar Gundut ke Pasti memang dia merengek nak balik aje. So skang minta babah dia hantar. Babah nya garang.

       
  12. Shamsiah Abdul Rahman

    10/02/2014 at 5:28 am

    Banding k.Sham ngan si adik.. akak lg brutal. Tak yah berteman.. 1st day dah setel segala.
    Si adik manja sikit.. so harap maklum saja la.
    Dr kecik dh biasa berdikari sendiri.

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:04 am

      Aaaa best nya akak. Mudah aje kerja parents kan. Tak yah gusar hati.

       
  13. Henrietta Jose

    10/02/2014 at 8:47 am

    Pernah juga dgr citer org ubatkan begitu, cuma xpkai tlur, pkai ayer tawar…hmmm…rietta pown sama, xskulah tadika, bajet xcukup, rietta anak slong, tpi rietta mmg xde masalah ke skulah, ye la…org laen dah skulah setahun awl (tadika) tpi rietta blom…semangat ler nk pgi skulah…

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:06 am

      Byk cara nak ubatkan orang ni kak. Antaranya air la paling mudah. Dan orang pun tak tahu itu air ubat.

      Masa hari pertama sek darjah dua, saya cari kelas sendiri. Yang hantar pakcik saya. Dia tinggalkan saya di pintu pagar, saya terus bawa diri.

       
  14. Dr Singa

    10/02/2014 at 10:06 am

    beli telur yang kurang kolesterol tau!!
    🙂

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:06 am

      masa tu tak terpk kolesterol kak. tahu telur ayam je.

       
  15. budak_shinchan

    10/02/2014 at 10:53 am

    amboih.. ni dah beso kuat mkn telo gak ker

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:07 am

      jarang dah abg shin.

       
  16. Zakie Purvit

    10/02/2014 at 11:37 am

    Kalau bangsa kakak panggil disarati. Maksudnya cari jln nak bagi baik. Sarati bukan tujuan tak baik tau . So oklah… tapi tak ramai yg pandai buat pun.

    Nak cari prg yg pandai pun kena betul-betul.

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:07 am

      Betul kak. kena cari yang betul-betul pandai buat.

      Lebih kurang tu kak. Tapi bunyi saya dah dijawakan. hehe.

       
  17. kniedaz

    10/02/2014 at 1:43 pm

    aku dulu tak pi tadika juga..tapi aku rileks je p sekolah sebab ramai kawan..hehehe..
    nanti korang dah buat kat budak gundut bgtau la hasilnya ek

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 11:30 am

      smp hari ni memang dah buat. bagi minum air. tapi belum nampak kesannya lagi. ok. nanti aku bagi tahu.

       
  18. elly nadyra

    10/02/2014 at 1:45 pm

    ko gembeng ek?

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 10:40 am

      Dulu la. Sekarang kalau gembeng pun senyap-senyap aje.

       
  19. nizam.ariff

    10/02/2014 at 2:00 pm

    bukan sebab telur.. tapi doanya tu dimakbulkan…
    apa doa mak agak-agaknya?

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 12:05 pm

      entah. aku tak tanya pulak.

       
  20. Tihara_HT (@TiharaSM)

    10/02/2014 at 2:27 pm

    kuatnya makan telo habaq ang 😛

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 12:05 pm

      tu makan sebab ‘ubat’ tu kot. hahaa

       
  21. Rai Ourkizuna

    10/02/2014 at 2:38 pm

    hahaha.. hoi!! tiga biji telur kot.. kuat makan..

    aku takde pulak perangai gitu.. ayah hantar, cemik2 sikit.. ayah bolayan.. main ngan kawan..

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 12:06 pm

      cool la kau ni rai. bagus ayah tak layan kau. hehehe.

       
  22. sylarius

    10/02/2014 at 2:48 pm

    Tak tau pulak yang budak-budak liat nak pergi sekolah ni boleh bawak berubat cara kampung. Aku pun dulu liat jugak nak pergi sekolah, tapi kejap je, next week tu dah rasa seronok tiap-tiap hari excited bangun awal sebab nak pegi sekolah.

    Entah magic apa lah yang orang tua saya jampikan pada saya.

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 12:06 pm

      cuba kau tanya parents apa depa dah buat. mesti ada punya. heh heh heh.

       
  23. Aziela Azila

    11/02/2014 at 12:16 pm

    Ta…telur tu dibuatkan apa? Sharelah sikit…manalah tau kot2 kena buat untuk cucu akak plak nanti..uittsss…. Hahahahaha. Adam dulu ada masalah dengan cikgu kan….pun disaratehkan juga. Tapi buat air. Akak bacakan Yaasin, Surah Al-Hasyr, Surah Luqman dan a few lagi. Solatkan hajat. Buat air tu, depan2 Adam juga. And adalah hasil. Alhamdulillah. And bertahun2 Adam pergi sekolah, mesti minum air tu setengah cawan. Tambah2 jer air dalam botol tu…hehehehe.

     
    • t.a.t.a

      11/02/2014 at 12:21 pm

      Saya tak ingat kak. Cuma emak cakap telur tu dibawa kepada satu wak yang pandai buat. Balik mak bagi saya makan. Masa makan tu pun saya tak ingat apa. Tup² mak cakap pasal tu.

      Wak tu pun dah meninggal. Yang tahu buat tak ramai dah.

       
  24. mokjadeandell

    28/02/2014 at 9:43 am

    Masa mengajar dulu jenuh pening tengok anak anak dok menangis meronta tak mahu masuk kelas.Ada ibubapa yang sampai kena berbulan.Mcm mcm ragam.

     

Want to say something?

 
