RSS

Kalau hati tak tenang, sila baca ayat Qursi ya kawan-kawan.

10 Mar

Pagi tadi hati saya tak tenang langsung.

Perasaan kosong.

Walaupun disogok dengan sms kata sayang, cinta, rindu, tapi perasaan tu masih kosong.

 

Tanya pendapat orang lain,

“Kalau hati kosong, tak tenang, surah apa yang sesuai baca?

“Baca surah Yasin je.”

“Panjang sangat. Surah pendek ada tak?”

“Ayat Qursi la.”

 

Saya tiba-tiba macam, “Eh kenapa aku boleh lupa surah tu? Padahal selama ni memang baca pun.”

 

Saya ikut nasihat, baca ayat Qursi.

 

Ketika bacaan kali ke 3, tiba-tiba sms masuk.

Dari lelaki itu.

Bila saya baca, tahu la saya yang sms itu bukan untuk saya. Tapi untuk orang lain. Untuk perempuan lain.

Dan dan tu juga hati saya jadi tenang. Tenang yang sangat!

 

Ya Allah aku bersyukur dan berterima kasih pada Mu ya Allah! Tahu la aku sekarang kenapa hati ini tidak tenang. Kau mahu tunjukkan sesuatu rupanya!

Terima kasih Ya Allah. Terima kasih!

Aku sujud syukur pada Mu.

 

Alhamdulillah!

Advertisements
 
32 Comments

Posted by on 10/03/2014 in Categorized

 

32 responses to “Kalau hati tak tenang, sila baca ayat Qursi ya kawan-kawan.

  1. Petak Bunga

    10/03/2014 at 2:10 pm

    alhamdulillah,
    kau faham.

    by the way..
    hri ni phone laki aku, aku pegang..

     
  2. Shamsiah Abdul Rahman

    10/03/2014 at 3:14 pm

    Salah hantar OR buat2 salah hantar?
    Regardless apa pun alasannya.. Allah itu maha adil.
    Wanita yang baik hanya untuk lelaki yang baik juga..

    Allahumma ameenn..

     
    • t.a.t.a

      11/03/2014 at 12:14 pm

      I don’t know kak, and i never want to find out.

       
  3. zonAku

    10/03/2014 at 3:56 pm

    Alhamdulillah…. jom beli buku!

     
    • t.a.t.a

      11/03/2014 at 12:14 pm

      Ok. Nanti aku bagi list buku.

       
  4. ziyyad zayyan

    10/03/2014 at 3:57 pm

    boyfren buat hal?
    utk tenang ( selain rajin bersolat..baca quran..zikir), sila cari boyfren lain

     
    • azieazah

      11/03/2014 at 9:51 pm

      Alhamdulillah.. but explain please..!!

       
      • azieazah

        11/03/2014 at 9:52 pm

        Ehhh kenapa komen saya kuar kat reply DD Ziyyad? Alaaaa

         
    • Yunus Badawi

      11/03/2014 at 11:30 pm

      bf tersalah hantar mesej ke?

       
  5. Tinta Kibod

    10/03/2014 at 4:24 pm

    sangat deep cik Ta!!

     
  6. FAIRUS MAMAT

    10/03/2014 at 4:56 pm

    KALAU NAK TENANG, BERISTIGFAR PON BOLEH.. INSHAALLAH, TENANG..

     
  7. ewanthology

    10/03/2014 at 6:34 pm

    alhamdulillah

     
  8. nizam.ariff

    10/03/2014 at 7:53 pm

    Tersepit memang perit rasanya…
    Syukurlah dah jelas…

     
  9. Amanina

    10/03/2014 at 9:43 pm

    alhamdulillah.. petunjuk yg laki tu xsesuai utk kita. jgn sedih2

     
  10. 4feet8

    10/03/2014 at 9:47 pm

    walaupun aku taktahu lelaki yg kau maksudkan ni yg mana satu, aku tetap doakan agar jodoh kau dipermudahkan.. kita doa sama-sama bertemu cinta kita.. amin..

     
    • t.a.t.a

      11/03/2014 at 12:13 pm

      Thanks Ha. InsyaAllah.

      BTW, ini bukan lelaki yang aku cerita itu hari. This is totally a different man.

       
  11. aby

    10/03/2014 at 10:58 pm

    salam tata ..
    selain ayat kursyi,
    zikrullah dengan nama nama asmaul husna pun memadai ..
    insyallah .. Allah akan tenangkan kita ..

     
  12. uji

    11/03/2014 at 1:29 pm

    salam kenal..dari blog tihara. 🙂

    sungguh..membaca atau mendengar bacaan ayat quran mampu memberi ketenangan. Kecuali hati dah keras amat2..jauh dari Allah.

     
    • t.a.t.a

      11/03/2014 at 1:35 pm

      Salam kenal juga. Thanks for drop by.

       
  13. Zakie Purvit

    11/03/2014 at 3:12 pm

    Ayat dari mukjiazat yg tak terkata kalau dibaca memang kebaikan akan menjelma
    Syukur tembelang dah pecah…

     
  14. aiza mia

    11/03/2014 at 3:20 pm

    Alhamdulillah sudah terang dan jelas akhirnya.. 😉

     
  15. Dee

    11/03/2014 at 5:00 pm

    Allah syg cikta sbb tu Allah tunjuk..alhamdulillah…lebih tenang dan lapang hati utk memilih jalan seterusnya kan..la tahzan sis..

     
  16. Tukg Padam Papan Putih Cute

    12/03/2014 at 9:00 am

    Alhamdullilah.. diberi petunjuk sesuatu yang kita tak ketahui..
    Skrg pun hati tak tenang juga selagi xtau berita pasal MH370 kan..

     
  17. tiha

    12/03/2014 at 10:41 am

    Alhamdulillah tenang,
    Kalau buntu, istighfar banyak2
    Insha Allah ada jalannya..

    Pray for mh370…
    Sedih la tata,sedih tengok ibu
    Mangsa menatap gambar terakhir
    Dgn anaknya…

     
  18. elly nadyra

    12/03/2014 at 1:19 pm

    baiklah!

     
  19. Nick

    12/03/2014 at 1:46 pm

    thanks bagi tips..tengah jiwa kacau jugak ne..serabut betul.amik earphone pastu tekan mp3 dgr yasin 🙂

     
  20. Mimie

    12/03/2014 at 3:55 pm

    Alhamdulillah petunjuk dr Allah kan..

     
  21. kniedaz

    12/03/2014 at 4:38 pm

    lelaki mana plak ni ta? takpelah…janji ko dah tenang..alhamdulillah

     
  22. budak_shinchan

    12/03/2014 at 5:14 pm

    back off.. cari len ek

     
  23. sylarius

    12/03/2014 at 5:37 pm

    Bertenanglah. Ada hikmah disebalik segala perkara yang berlaku tu.

     
  24. BUNDA

    13/03/2014 at 2:59 am

    Allahuakhbar..dengan mengingatiNya hati jadi tenang… Subhanallah…

     
  25. Henrietta Jose

    13/03/2014 at 12:56 pm

    Tata….ko take care yea….bagus la…ALLAH nak tunjuk….tata…..byk norr boifren ko yea…setuju dgn daddy zz….cr boifren laen….

    Pss…bln puasa ke?uiks…nk soh yg berjaga mlm msak sahur la…ekekeke…

     

Want to say something?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: